Skip to content

Instantly share code, notes, and snippets.

@atlefren
Created September 23, 2016 11:31
Show Gist options
  • Select an option

  • Save atlefren/c2e1acff2b67bee514eb175594dabdc9 to your computer and use it in GitHub Desktop.

Select an option

Save atlefren/c2e1acff2b67bee514eb175594dabdc9 to your computer and use it in GitHub Desktop.
Hei!
Som mange andre så jeg NRK-programmet Folkeopplysningen om økologisk
mat, som gav et relativt balansert bilde.
Det som overrasket meg mest i programmet var opplysningen om at
regelverket pålegger bruk av Homeopatisk "medisin", eller som det står i
"Veilder B", avsnitt 4.7
"Fytoterapeutiske produkter (f.eks. planteekstrakter (unntatt
antibiotika) essenser osv.),
homeopatiske produkter (f.eks. vegetabilske, animalske eller mineralske
stoffer) og
mikronæringsstoffer mv som står oppført i Liste 3, skal brukes fremfor
allopatiske
veterinærlegemidler eller kjemisk framstilt antibiotika, forutsatt at de
har en effektiv
terapeutisk virkning for den gjeldende dyreart og den tilstanden
behandlingen er
beregnet på."
Jeg har levd under den overbevisning at Mattilsynet baserer sine råd på
den beste tilgjengelige kunnskap, vitenskap og etterprøvbare resultater.
Dermed overrasker det meg stort at Homeopati i det hele tatt nevnes her.
Det er jo også "artig" å lese at "Ved sykdom skal hensynet til dyrevern
være avgjørende for valg av behandlingsmetode". Det er et ubestridelig
faktum at homeopati er sidestillt med ingen behandling, så det virker på
meg helt overflødig å i det hele tatt nevne homeopati.
Neste punkt gir meg også litt håp om at Mattilsynet vet meget godt at
homeopati ikke har noen effekt:
"Dersom overnevnte produkter viser seg å være eller sannsynligvis vil
være uten effekt
eller ikke gir tilstrekkelig lindring i det aktuelle tilfellet, og
behandling er avgjørende
for å spare et dyr for lidelser og nød, kan det brukes antibiotika eller
medisiner av
syntetisk opprinnelse under veiledning fra veterinær"
Så, jeg håper og tror at situasjonen er den at det er et politisk krav
eller press fra andre grupper om å inkludere homeopati her, og at
Mattilsynet prøver å gjøre disse pressgruppene fornøyde, samtidig som
dyrevelferden ivaretaes. Stemmer dette? Eller mener dere faktisk at
homeopatiske preparater (sukkerpiller) har noen effekt?
Hvis dette homeopati-fjaset har havnet i denne veilederen grunnet press
fra eksterne pressgrupper, det være seg politisk hold eller andre er jeg
SVÆRT interessert i å vite hvem disse er, slik at jeg kan følge opp
saken vidre. Dette er et eksempel på hvordan svada-tankegang infiltrerer
hverdagen vår, og jeg vil gjerne stille de som står bak til veggs
På forhånd takk for hjelpen!
Atle Frenvik Sveen
Sign up for free to join this conversation on GitHub. Already have an account? Sign in to comment